February 14, 2010

Taani ja disain

Kes ei oleks kuulnud Taani kõrgetasemelisest disainist. Disain on suur osa taanlaste elust, sest kui on valida, kas tavaline kohvikann nagu meie seda tunneme või siis nö torukujuline terasest läikiv toru, siis loomulikult valitakse viimane. Väga hea stiilinäide oli meie disaini loengust, kus õppejõud oli ühele lauale asetanud oma 25 eset ning kus siis eri rahvuste esindajad pidid kõrvallauale noppima välja esemed, mis tema meelest kenad. Huvitav oli jälgida eri rahvuste käitumist. Nt rumeenlased valisid sellised esemed, mis minu maitsest läksid väga kaugelt mööda, nt kuldnikerdustega kohvikann jne. Taanlased (meil klassis 2 in) valisid aga välja enamasti disaini asju, ja üldjuhul terasest a la see torukujuline kohvikann, terasest soolatops, suitsutoos jne. Sellega jõudsime küsimuseni, kuidas leida disaini vallas üksmeelt kui grupp on rahvusvaheline.

Loomulikult on disaini esemed üüratud kallid, õpetaja tõi meile mingeid näiteid, kuid üldjuhul meie esialgsed hinnapakkumised jäid suuresti alla normaalhinda. Mis seal ikka, neil finantsi jätkub et neid ka endale soetada. Üks päev istusin enne keelekooli ühes väga lahedas disainikohvikus- kuni keskpäevani on see stuudio, kus käib vilgas töö ning peale keskpäeva avatakse see külastajatele kuni kella kuueni. Väga inspireeriv koht ütleksin. Kui ma peale kohviku külastust keelekooli wc läksin toimus peas Heureka! ning nüüd on mul väga hea idee paberil kirjas. Ei teagi veel kellele ma selle maha müün. Asi mis ma välja mõtlesin ei ole väga praktiline, kuid siiski arvan, et taanlastele läheb peale. Piisab sellest kui asi-ese oma funktsiooni täidab. Ebapraktilistest asjadest võiks väga palju rääkida, alustades rõivastest mida nende kaubandusvõrk pakub, aga ma pigem jätaks selle osa täna välja.

Vaibakaupmehe juures olen imestanud, et kuidas ta suudab meelitada oma vanu kliente poodi tagasi. Mulle tundub, et vaip on selline kaup, mida ei vahetata nii kiiresti, kui just uut sisekujundust ei tehta või nt eluasemet ei muudeta. Kuid võta näpust, ta saadab oma vanadele kundedele ikka ja jälle uudiskirju ning kunded tulevadki kohale ja ostavad jälle uue vaiba. Kui ma küsisin, et kas nad tõesti vahetavad nii kiiresti vaipu, siis selle peale ütles vanamees, et vahepeal viiakse vana suvilasse või lihtsalt vahetatakse nt mööblit ning siis on jälle uut vaipa vaja. Kodu interjöör (nii sise kui ka välis) on ääretult oluline taanlastele.

Alguses ei saanud ma aru, et kuidas taanlastele meeldivad need pärsia, india, afganistaani vaibad. Mingit atraktiivust ei äratanud esimesel kuul. Kuid nüüd on suhtumine muutunud, kuna päris tihti tuleb mul poes ka neid pisut aidata, siis olen juba suutnud suurest vaipade valikust leida lemmikud. Üks lemmik on hinnaga 22 000dkk mis langeb keskmise poemüüja kuupalga(bruto) raamidesse:-).

Head sõbrapäeva!

No comments: