October 4, 2009

Sügis (Efterår)

Ahoi! Mõnusat sügist teile! Nagu ma lehtedest lugeda võin ei ole Eestis sügisene ilm just väga kiita- raheterad ja lörts ja torm. Meil siin ilm samuti tormine, tuul on nii tugev, et kisub lausa juuksed peast. Kaks päeva on mõnusalt sadanud ka. Käisin eile vihmaga poes, võtsin küll vihmavarju ühes, kuid paarikümne meetri pealt sain aru, et see oli küll väga mõtetu üritus. Vihmavari oli pidevalt tagurpidi ja tuul pritsis vihma igast ilmakaarest, nii et märjaks sai niikuinii. Kuna täna pärastlõunal tuli päike välja, otsustasin jätkata oma pühapäevaseid fotosessioone ning võtsin fotoka ühes ning läksin sihitult linna. Niisama tundmatutes kohtades patseerides leidsin linnarattad, ma ei mäleta kas olen neist varem rääkinud, kuid need on linnavalitsuse poolt organiseeritud rattad, mida saab tasuta kasutada. Ehk 20-ka eest saad vabastada ratta lukust ning kui ratta tagasi viid rattapunktidesse saad oma raha tagasi. Väga mõnus idee. Neid ei kasuta mitte ainult turistid linnaga tutvumiseks, vaid näiteks ka hilised peolt koju minejad, kes on siis mõnest ööbussis mahajäänud. Ratas visatakse siis ükskõik kuhu ning õnnelik on see, kes selle hommikul rattapunkti viib ja 20krooni rikkamaks saab:-) Ma kasutasin täna ratast niisama piirkonnaga tutvumiseks, nii mõnus on ikka sõita, kui ratturitele on sellised ideaalsed sõiduvõimalused tehtud. Väga palju rattateid läheb kuskilt metsast läbi, peatänavatel ja suurematel teedel on alati mõlemas suunas rattatee, kusjuures jalakäijad on surutud väga väikesele lapile. Nii et kui mõni paarike lapsevankriga vastu tuleb, siis oled sunnitud astuma kõrvale rattateele ning võid suure tõenäosusega mõnele ratturile jalgu jääda. Kusjuures autod ei olegi siinses rattaliikluses kõige suuremaks kartuseks, olles sõitnud kõigest 2 korda selle rattaga, kardan ma hoopis teisi rattureid. Kuna liiklus rattateedel on väga tihe, siis tuleb alati arvestada, et pead võimalikult paremas ääres sõitma ning kui tahad kellegist eessõitjast mööduda tulebl veenduda, et tagant kedag ei tule. Iseenesest tundub loogiline, kuid jah..selle linnaratta kolakaga on päris raske sihti hoida, kiskus koguaeg keskele. Aga täna oli selles suhtes mõnus, et pühapäev, igapäeva sõitjaid ei olnud nii palju, piirkond, kus ringi uitasin oli samuti kesklinnast pisut kaugemal nii et väga mõnus oli sügisest pühapäeva nautida. Sattusin rattaga kohta nimega Den Gamle By, mis on Taani ja Aarhuse üks silmapaistvamaid linna ajaloo ja kultuuri vabaõhumuuseume. Kuna ma jõudsin sinna umbes kella 5 paiku, siis avastasin, et piletimüügiputka oli kinni ja oh õnne, värav oli kõigile lahti tehtud. Väga mõnus! Majad, kus asuvad muuseumid, töötoad, muud atraktsioonid, olid selles keskaegses linnakus küll suletud juba, kuid niisama jalutamine andis samuti mõnusa positiivse laengu. Ootan, kes mulle esimesena külla tuleb, siis võib ka piletiraha loovutada, et täiskomplekti saada. Aga kui veel rattaliiklusest rääkida, siis arvan, et kiivrit oleks siin kohe kindlasti vaja. Mul veel oma ratast pole, kuid arvatavasti jõulude aegu kui koju satun, võta oma kaasa. Olen muidu vedelevaid rattaid näinud, kuid need on kõik väga kehvas seisus olnud. Mul pole nii palju macgaiverlikke oskusi, et 3-st rattast üks korralik kokku panna. Kuigi omaette väljakutse oleks see küll!

Selle nädala kolmapäeval alustasin lõpuks taani keelega. Esimene tund tekitas küll parajalt shokki, olin 1 tunni puudunud ja tundus nagu kõik teised oleksid juba nädal aega õppinud ja teavad palju rohkem kui mina. Aga jah see oli pete. Homseks on mul vaja 3 õppetundi vaadata, praegu juba tunnen, et jää on murdunud ning taani keel pole üldsegi nii õudne. Hääldusreegleid õpikute alguses ei olnud, need tulevad meil iga õppetunniga, sest reegleid kui selliseid tegelikult pole, konsonante, vokaale hääldatakse väga erinevalt ehk sõltub mis täht ja sõna sellele järgneb. Üks näide teile, mis sinu nimi on? kirjutatakse nii- Hvad hedder du?, aga hääldus on umbes nii [hva hjäller dü]. Tunnid hakkavad olema 2 korda nädalas õhtuti, nii et programm läheb tihedamaks. Seni kui tööd veel pole sobib mulle küll.

Elukoharindelt: sain ühe pakkumise, mille järjekorras ma olin, kuid see ei olnud üldsegi koht mida ma oleks nii väga tahtnud. Ma olin selles järtsis 37s ja sain kolmapäeval pakkumise. Tuba on iseeneset suhteliselt normaalne, kuid asukoht on jama. Asub linnast väljas ning sinna minekus peaks soetama 4 tsooni kuupileti, mis maksab 540dkk!!! Ütlesin neile jah, kuid tahan esmaspäeval sinna kontorisse helistada ja nendega pisut suhelda. Vaatab!

Värvikat sügist!

No comments: